Träningsrunda

Jag och Izor kom igång ordentligt med joggningen tidigare i höstas (sensommar), vi joggade ca 5 km åt gången 3 gånger i veckan. Men så satte min kropp käppar i hjulet som alltid.. Den här gången med ryggskott som troligtvis övergick i inflammation längs ryggraden (igen..) och sedan förkylning på förkylning som jag lyckades hejda men som inte gav med sig helt. Så tappade jag rösten under intervjun med Ridpodden och sen från en dag till en annan gjorde lungorna ont. Och det vägrar ge med sig, fast jag ska inte ha för höga krav för jag är för lat för att orka bota mig själv.
 
Iallafall så dammade jag av cykeln och spände för Izor när jag insåg att jag inte skulle kunna springa på länge. Och det går riktigt bra! Jag har tyckt förut att han varit okoncentrerad och dryg att cykla med, men nu! Stolt vargmamma! Vi kör ungefär 5-6 km varannan dag nu i normalt travtempo. Det märks hur mycket mer han får jobba när jag cyklar istället för springer så cyklingen står högre på prioriteringslistan from nu.
 
Fokuset just nu ligger på:
1. Att han ska springa före cykeln men inte nödvändigtvis dra (han går gärna upp bredvid och springer jämsides). 
2. Höger och vänsterkommandon
3. Att fokusera på uppgiften
 
Nummer 3 har han svårt för, i början var det mycket tvärnit för att undersöka diken eller springa i sidled för att något är intressant 500 m bort. Idag skötte han sig exemplariskt! Mycket handlar ju om att jag behöver ha fullt fokus på vad han har fokus på, hinner jag påminna honom om vad han ska fokusera på så gör han för det mesta det jag förväntar mig av honom. Jag använder inga standard draghundskommandon utan vi kör på det som känts mest naturligt. I sånna lägen har det blivit "fokusera" som kodord och jag måste säga att det är det kodord Izor kan och lyssnar på bäst. Idag mötte vi 3 par som var ute och gick som vi kunde köra förbi utan att jag behövde gå av cykeln och leda Izor, han har sett katter och det har prasslat i dikena. "Fokusera" och så har han fortsatt förbi! Det enda han fortfarande försökte med idag var att stanna för att markera revir, det är också något vi måste träna på. Det funkar inte riktigt när vi är ute och tränar, det får han hållas med hemma eller när vi kravlöst promenerar.
 
 
 

Pausar i skogen 🐕🚲

Ett foto publicerat av Klara Forsström (@klaraforsstrom) Okt 15, 2016 kl. 1:31 PDT

Allmänt | |
Upp